אף פעם לא לבד – ציוד מומלץ | גתוס שיפורים לרכב

אף פעם לא לבד – ציוד מומלץ

פורסם: 2015-03-18 12:51:43
קטגוריות: שיפורים לרכבי שטח מכל הסוגים

אף פעם לא לבד – ציוד מומלץ

ערכת חילוץ

אל תצאו לשטח בלי ערכת חילוץ. ערכת החילוץ המינימלית כוללת רצועת גרירה באורך 10-8 מטרים ושני שאקלים. הרצועה צריכה להיות תקנית וכך גם השאקלים (מידת העומס צריכה להיות מוטבעת עליהם בבירור). המהדרין יוסיפו רצועת רסן באורך 3-2 מטרים ועוד שלושה שאקלים. רצועת הרסן מתחברת באמצעות שני שאקלים לשתי אוזניים (טבעות פלדה) בצדי הרכב. הרצועה הארוכה מתחברת לאמצע רצועת הרסן ולרכב השני. אם יש רצועת רסן נוספת ושני שאקלים נוספים, מחברים באותו הנוהל גם בצד השני.

מה משיגים בכך? איזון בהפעלת הכוח על הרכב והפחתת עומס משמעותי על כל צד של הרכב. לשם כך הרכב צריך להיות מצויד באוזני גרירה משני צדיו. אם אין לכם כאלה, ישמחו לרתך לכם בכל אחת מסדנאות השיפורים לרכבי שטח.
עוד דברים שאפשר להוסיף לערכת חילוץ: את מתקפל, מכוש, פנס, מזמרה (לא לחילוץ. לקיצוץ שיחים שורטניים), קרשים לפיזור לחץ וייצוב בזמן החלפת גלגל, משאבה (קומפרסור) וכמובן מד לחץ אוויר. העלות של ערכת חילוץ מתחילה ב-200 שקל ויכולה לטפס לכמה אלפי שקלים.

קחו תנופה

יש ג'יפאים שקוראים לו "המאלמן". זאת הגזמה, אבל שימוש לא נכון במגבה (ג'ק) Hi-Lift עלול לנתץ לסתות ואף גרוע מכך. ובכל זאת, היי-ליפט נחשב לאמצעי ההנפה והחילוץ הנפוץ והיעיל ביותר בשטח: מנוף פלדה באורך של 152-91 ס"מ (תלוי בדגם), שמסוגל להרים או למשוך יותר משלוש טונות.

הוא מחולל פלאים כשהמגבה המקורי של הרכב קצר מדי, או כשגחון הרכב קרוב מדי לקרקע ואי אפשר לתחוב מתחתיו מגבה – היי-ליפט מסוגל להרים את הרכב ישירות מהמרכב. החיסרון הוא שדרושה מדרגת צד ייעודית או נקודת עיגון חזקה אחרת, ולא - מרכב המכונית יימעך. חיסרון נוסף: היי-ליפט הוא מכשיר כבד (14 ק"ג לפחות) ומסורבל לאחסון. היי-ליפט, כמו פריג'ידר או וספה, הוא שם של מותג ולא של מכשיר. הוא הומצא בחברת בלומפילד מאינדיאנה ב-1905, וכמעט לא שונה מאז. מחירו של היי-ליפט באיכות טובה הוא כ-700 שקל.
מומלץ לצרף להיי-ליפט "ליפט-מייט", המחבר בין ההיי-ליפט לחישוק של הרכב. יש לו כמה יתרונות: בשימוש בו לא חייבים להתקין מדרגת צד ייעודית, הרמת הרכב היא כמעט מיידית – ולא מתרחשת רק אחרי שהמתלה נפתח למלוא אורכו.

כננת                     

למי שנוהג לצאת בדד לטיולים אתגריים, מדובר באביזר חובה. הכננת מכילה כבל פלדה (או חבל סינתטי) מלופף על תוף ומנוע חשמלי חזק שמסובב את התוף. מחברים את הכננת לעץ, לסלע או לעיגון מלאכותי ומחלצים עצמאית את הרכב התקוע. אפשר גם לחלץ גם רכב אחר באמצעות הכננת, אם כי החוק לא מתיר זאת למי שלא מצויד ברישיון גרירה.
משקל הכננת הוא כ-50 ק"ג. המשקל הזה משפיע על התנהגות הרכב בכביש ובשטח. מי שמתקין כננת צריך בדרך כלל להחליף את הקפיצים והבולמים הקדמיים לסט שיתאים לעומס. נקודה נוספת: כננת שאינה בשימוש נוטה להתקלקל. מומלץ להפעיל את הכננת פעם בחודש – לפתוח את הכבל  לפחות לשליש מאורכו (בממוצע 10 מטרים מתוך 30 מטרים) ולסגור אותו.
טווח המחירים של כננת  חדשה הוא 8,000-4,000 שקל. עלות התקנה של כננת מתחילה ב-2,000 שקל ויכולה להגיע ל-10,000 שקל ואף יותר, במקרה שמתקינים את הכננת בפגוש מתכת.

שתף את הכתבה

קטגוריות